Adataink

Árvai Hilda,
Barczai Tünde

002 feladatellátási hely: kollégium

3300 Eger, Mátyás király út 62.

Központi telefonszám:
+36 36 410-573

Kollégiumvezető:
Dudás Mátyásné

FENTARTÓI ADATOK:

Fenntartó: Egri Tankerületi Központ

Fenntartó címe: 3300 Eger, Bem tábornok utca 3.

Telefonszám: 36/795-230

E-mail:
zoltan.ballago@kk.gov.hu

Határtalanul! Hat-19-03-0128

Tanulmányi kirándulás középiskolásoknak pályázat: Magyar történelmi és kulturális kincsek nyomában a Délvidéken

Iskolánk, az Egri Szilágyi Erzsébet Gimnázium és Kollégium pályázatával 44 diák és 5 kísérő tanár jutott el a Délvidékre, és tekintette meg a magyar szellemi örökség részét is jelentő kulturális emlékhelyeket. A kirándulás 2019. szept.30-tól okt.2-ig tartott. Autóbusszal utaztunk, szállásunk pedig többnyire helyi magyar családoknál volt. Sokat gazdagodtunk az öt nap alatt, hiszen a magyar történelem lényeges emlékhelyeit látogathattuk meg.

A következő oldalakon a kirándulás részletes leírása lesz olvasható.

1. nap - Magyar szecesszió nyomában

Reggel 6 órakor volt a gyülekező az iskola előtt, és igazolványellenőrzés után elindultunk a több mint 2000 km-es, négy országot érintő tanulmányi kirándulásra. A magyar–szerb határátlépés után első állomásunk Szabadka volt, ahol ellátogattunk a Kosztolányi Dezső Tehetséggondozó Gimnáziumba, és betekintést nyerhettünk az iskola életébe. Beszélgettünk az ottani magyar diákokkal. A közeli térre elsétálva megkoszorúztuk Kosztolányi Dezső szobrát. Ellátogattunk a felújított szabadkai zsinagógához, amely Európa második legnagyobb zsinagógája. Szabadka belvárosában megtekintettük a magyar szecessziós városházát, amelynek vitrázsairól nemzeti nagyjaink és királyaink tekintettek vissza ránk. Szabadka város központjában körbejártuk a zöld és a kék szökőkutakat, a Szentháromság-szobrot, a Kaszinó épületét, a Népszínházat, majd végigsétáltunk a Korzón, útba ejtve a kaptáros házat is. Megcsodáltuk a magyar szecesszió egyik remekművét, a Raichle-palotát, majd megkoszorúztuk Mátyás király szobrát. Sokan megkóstolták a bureket, mely eredetileg török étel, de Szerbiában is nagy hagyományai vannak, csakúgy, mint Horvátországban. Ezután a Palicsi-tó partján tettünk sétát, ahol szecessziós fürdőépületeket, színpompás villákat láthattunk. Megtudtuk azt is, hogy a tó környékét annyira megkedvelte Mátyás király, hogy 1462-es itteni látogatása után szeretett édesanyjának, iskolánk névadójának, Szilágyi Erzsébetnek ajándékozta. Itt megnéztük az ‘56-os vajdasági központi emlékhelyet, a vigadót, a női strandot, a bagolyvárat és Vermes Lajos szobrát. Tóthfalun folytattuk utunkat, ahol megtekintettük a Délvidék legnagyobb Turul-szobrát, Tóth József falualapító, János Pál pápa és a mártír pap, Szabó Dénes szobrát. Felkerestük a még épülő Mini-Délvidék Parkot is. Ezt követően elfoglaltuk a szállásainkat, amelyek magyar családoknál voltak.

2. nap - Délvidéki végvárak és erődök

A reggeli után elindultunk Péterváradra. A Bánk bánból ismert Petúr bánról elnevezett város erődje, a péterváradi erődítmény egykoron a történelmi Magyarország második legnagyobb erődítménye volt, ahol Rózsa Sándor is raboskodott. Itt végigjártuk a katakombák folyosóit, majd a „részeges” vagy fordított óra tövéből megcsodálhattuk a gyönyörű kilátást Újvidékre, Szerbia második legnagyobb városára. Folytatva utunkat Nándorfehérváron a Párizs utca és a Mihály kenéz sétálóutca kereszteződésénél megérkeztünk a Kalemegdán parkba, ahol először egy franciáknak állított, de magyarokhoz is kötődő szobrot láttunk, majd három várkapun átkelve megérkeztünk Nándorfehérvárra. Itt a Hunyadi és Kapisztrán János lába által is koptatott köveken járva elénk tárult a Száva és a Duna összefolyása és azok a helyszínek, amelyek a történelmünk egyik leghíresebb csatájának helyszínéül szolgáltak. A diadal történetének felidézése és a Himnusz eléneklése után koszorúzással tisztelegtünk a várban található emlékkőnél. Zimonyban meglátogattuk a frissen felavatott, ám már sok vitát kiváltó Hunyadi-szobrot, amit szintén megkoszorúztunk. Este megérkeztünk Székelykevére, ahol vacsoráztunk és elfoglaltuk a szállásunkat magyar családoknál.

3. nap - Szent István és Szent László nyomdokain

A reggeli után indultunk Zágrábba, Horvátország fővárosába. Meglátogattuk a Káptalan-dombon emelt székesegyházat, benne a Szent István-kápolnával, ahol Szent László koronázási palástját is láttuk. Itt nyugszik Erdődy Tamás, valamint az 1919-es újratemetésük óta Frangepán Ferenc és Zrínyi Péter is. A káptalan-dombi városrészből átsétáltunk a Felsővárosba (Gradac). Itt található a Jellasics tér, valamint a Szent Márk tér a Szent Márk templommal, rajta Horvátország és Zágráb címerével. Mindezek után alagutakon és hidakon átmenve este Fiumében elfoglaltuk a szállásunkat.

4. nap - Tengerre magyar

Reggel kicsit borúsabb időre ébredve előszőr elmentünk Abbáziába. Ott fakultatív programként részt vettünk egy 2 órás hajóúton, így a hajóról is megcsodálhattuk a villákat, amelyekhez sok nemesi származású magyar család története fűződik. Sétáltunk a tengerparton a híres, sziklába vájt sétányon, de volt, aki bemerészkedett a tengerbe is. Sétánk során felkerestük a Hotel Palace Bellevue-t, amely Markusovszky Lajos, 1848-49-es tábori főorvos utolsó lakhelye volt. Emlékét tábla őrzi a szálloda falán. Délután a Fiuméhez tartozó Tersattóba látogattunk. A tersattói Mária búcsújáró templomkápolnája magyar hadihajók emlékét őrzi (a Szent István, Viribus, Unitis, stb.) Felsétáltunk Tersattó várába, amelyet a Frangepánok építettek a 13. században. Innen szemléltük meg a horvát hídépítészeti alkotásokat, alagutakat, az alattunk elterülő kitötőt. Aztán lesétálva megismerkedtünk Fiume történelmi belvárosával, a korzón található óratoronnyal, a kikötővel és annak magyar felirataival. A magyar időben épült a piac, a színház, és egyéb fontos épületek: a Kormányzói Palota, a Magyar Királyi Tengerészeti Hatóság épülete, az Adria-palota és az Adria Magyar Királyi Tengerhajózási Rt. székháza. Felkerestük a magyar feliratú kikötői bójákat és megkoszorúztuk a Baross-emléktáblát. Ezután kaptunk egy kis szabadidőt, hogy saját magunk is felfedezhessük a várost. A vacsora után még volt lehetőség esti tengerparti sétára.

5. nap – Rákócziak bölcsőjében, a Zrínyi sasfészekben

Délelőtt Csáktornyán meglátogattuk Zrínyiék sasfészkét. Tettünk egy sétát a csáktornyai várnál. Elsétáltunk Szent Jeromos, szlavóniai származású szentünk szobrához, a Zrínyi-fához, Zrínyi szobrához, a honvédő háború áldozatainak emlékművéhez és a turul madaras központi emlékoszlophoz, ahol szintén koszorúztunk,. Utunk utolsó állomásaként Szlovénia határait átlépve látogatást tettünk Lendván a Magyar Nemzetiségi Művelődési Intézetben, amelyet Makovecz Imre tervezett, akárcsak szeretett városunk, Eger uszodáját. Itt megismerkedtünk a helyi magyarság történetével. Ezután megtekintettük a Bánffy-Esterházy-kastély tárlatát, amelyben Zala György alkotásainak miniatűr másai találhatók. Meglepődve láttuk, hogy az egri vár falán lévő dombormű is az ő alkotása. Délután indultunk haza, hisz sok kilométer állt még előttünk. Igazán felejthetetlen volt ez az öt nap, és az utazás során megszerzett élményeinket soha nem fogjuk elfelejteni.

Az öt napélményeit írták: Mogyoródi Hanna, Molnár Lilien , Molnár Petra, Szemerszki Csilla 11.b osztályos tanulók.

A kiránduláson készült képek megtekinthetők a galériában!

Keresés a cikkekben

Akadálymentes változat

Határtalanul projekt

Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt.

Megvalósult Magyarország Kormányának támogatásával

Iskolai közösségi szolgálat

Hasznos linkek

Egy százalék!

Küldje el rendelkező nyilatkozatát a személyi adóbevallásával!

A támogatás céljai többek között:

• Tanítványaink képességeinek minél sokoldalúbb fejlesztése.

• Tanulóink jutalmazása.

Felhívás

Rendelkező nyilatkozat

Belépés

Design by HuGa Copyright © 2015. All Rights Reserved.